Variatie in je werkdag

Variatie in je werkdag door staand werkenWe hebben variatie nodig. Niet alleen in onze voeding en ons eetpatroon, maar ook in onze werkdag. Ga maar eens na hoeveel uur per dag je zittend doorbrengt. We zitten in de auto of de trein, daarna op het werk en ten slotte voor de televisie. Daardoor crasht onze bloedcirculatie tot een minimum. Na iedere twee uur autorijden wordt geadviseerd om een kwartier rust (beweging) te nemen. Op de werkvloer geldt dat net zo goed!

Gevaren van zittend werken

Miljoenen Nederlanders verrichten dagelijks hun werk zittend. Dat geldt bijvoorbeeld voor administratieve beroepen, de zakelijke dienstverlening en transport en vervoer. Dat is eigenlijk gewoon gevaarlijk! Tenminste, als je niet elke twee uur een paar minuten gaat staan of staand werkt. Hoe je daar morgen al eenvoudig mee kan beginnen, vertellen we je zo.

Eerst wil je natuurlijk weten wat die gevaren dan inhouden.

  • Je spieren kunnen bewegen door elektrische geleiding, gestuurd vanuit je hersenen. Als je zit, stopt die elektrische activiteit, daalt je hartslag en daarmee ook je stofwisseling. Het resultaat: je verbrandt geen calorieën.
  • De kans op obesitas wordt groter: je vetverbranding stopt namelijk als je zit. De enzymen die vetten verbranden, dalen met maar liefst 90%. Het vetgehalte in je bloed stijgt, dat leidt tot een verhoogde vetopslag.
  • Het insulineniveau daalt, het hormoon dat ervoor zorgt dat je voldoende energie hebt. Hoe kun je van jezelf dan nog verwachten de hele dag productief te zijn?

Variatie in je werkdag, dus staand werken, maakt je productiever, energieker en vrolijker. (Dat laatste ontdekte een Amerikaanse studie). Daarnaast neemt ook de kans op rug- en nekklachten af. Ons lichaam is er nou eenmaal niet voor gemaakt om de hele dag te zitten! Door meer te staan en te bewegen, heeft je lichaam minder behoefte om de druk op bepaalde lichaamsdelen te verlagen (waardoor je bijvoorbeeld met een gebogen rug gaat zitten). Maar hoelang moet je dan staand werken per dag? Volgens de Britse bewegingsexpert John Buckley gaat het om 3 uur (minimaal).

Hoe jij vanaf morgen variatie in je werkdag brengt

  • Je drinkt je kop koffie terwijl je bijkletst met die collega, dit doe je uiteraard staand of lopend.
  • Telefoneren doe je zo nu en dan ijsberend; zo creëer je elke keer weer een kwartiertje beweging
  • Vergaderen kan ook staand! Binnen sommige bedrijven is dit inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Het stimuleert je niet alleen om te bewegen, het is ook de serieuze overweging waard voor de productiviteit van de vergadering. Lees meer over de voordelen van staand vergaderen.
  • Laat iedereen lekker wachten voor de lift, je kunt ook met de trap omhoog.
  • En loop eens naar een collega toe met een vraag, in plaats van al dat contact per mail!

Werplekanalyse omgeving Purmerend

Heb je last van fysieke klachten als rug- nek en schouderklachten? Of wil je die juist voorkomen? Om klachten in het KANS-gebied (onderarm en het gebied van de nek en schouders) te voorkomen of te verhelpen, is een goede ergonomische instelling en bewust gebruik van de werkplek belangrijk. Tijdens de werkplekanalyse wordt gekeken naar de zithouding, handelingen en spierspanning in dit KANS-gebied. De werkplek (bureau en bureaustoel) wordt vervolgens zo optimaal mogelijk ingericht. Lees meer over de werkplekanalyse die onze fysiotherapeuten voor u kunnen uitvoeren.

Plaats een reactie

Stuur een bericht. We nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht