Spierpijn voorkomen? 5 tips

Je kent het gevoel vast wel: spierpijn na een intense work-out. Gelukkig is er niks slechts aan, behalve dat de pijn niet echt aangenaam is. Het is een natuurlijk proces om je lichaam sterker te maken, waarvan het herstel vrij snel gaat. Toch is het mogelijk om spierpijn te beperken. We geven je hier een 5 tips.

1. Warming up
Voordat je begint met je training, is een goede warming up belangrijk. Zo kan je lichaam zich vast aanpassen van een rusttoestand naar een toestand van inspanning. Door de warming up wordt je zuurstofcirculatie verhoogt en versoepelen je spieren, zodat je beter voorbereid bent op een training.

2. Rekken
Zorg ervoor dat je na de warming up altijd je spieren rekt, per spiergroep. Daardoor zullen je spieren tijdens het sporten minder strak op spanning staan. Ook zorgt het rekken voor meer bewegingsvrijheid.

3. Hydrateren
Drink voldoende water! Als je jezelf voldoende hydrateert, kan je lichaam beter de “slechte” stoffen wegspoelen. Dus ook die stoffen die zorgen voor spierpijn.

4. Cooling down
Niet meteen inpakken en wegwezen, maar neem na een training nog 5 tot 10 minuten de tijd voor een cooling down. Zo breng je jouw hartslag weer tot een normaal tempo en verminder je op rustig tempo de spanning van de spieren. Als je dit geleidelijk laat gebeuren, krijg je minder last van pijnlijke spieren.

5. Neem rust
Na een intensieve work-out hebben je spieren voldoende tijd nodig om te herstellen. Als je niet genoeg rust inplant na een inspanning, maak je meer kans op een spierscheur. Het beste herstel behaal je door ‘actief’ te rusten, oftewel door te blijven bewegen. Zo blijf je de bloedsomloop stimuleren en kunnen afvalstoffen sneller het lichaam verlaten.

Wil jij gaan trainen voor een groot hardloopevenement zoals een marathon of de Dam tot Damloop? Of ben je bezig met trainen? Onze fysiotherapeuten helpen je graag bij het optimaliseren van jouw trainingsschema, of bij het in kaart brengen van zwakke schakels die sportblessures kunnen veroorzaken. Wij kunnen je helpen door middel van de bewegingsanalyse of de Performance Matrix. Neem voor meer informatie gerust contact met ons op!