Lage rugpijn: de meest voorkomende klacht bij fysiotherapie

lage rugpijn fysiotherapie purmerendLage rugpijn is de meest voorkomende klacht in onze fysiotherapie praktijk. Rugklachten zijn onder te verdelen in twee categorieën: specifieke lage rugpijn en aspecifieke lage rugpijn. Wat is het verschil en hoe kunnen onze fysiotherapeuten jou van je klacht af helpen?

Specifieke lage rugpijn

Specifieke lage rugpijn betekent pijn in de onderrug waarvan de achterliggende oorzaak bekend is. Dit kan bijvoorbeeld een gebroken wervel of gewrichtsontsteking zijn. De bekendste lage rugklacht is de hernia. Helaas is bij de meerderheid van de mensen die met lage rugpijn naar de fysiotherapeut gaan, de achterliggende oorzaak niet direct aan te wijzen. Daarom wordt dit aspecifieke rugpijn genoemd. Specifieke lage rugpijn vormt slechts 10% van het totaal aantal lage rugklachten. Bij de overige 90% spreken we van aspecifieke lage rugpijn.

Aspecifieke lage rugpijn

Bij de meeste lage rugklachten is niet direct een oorzaak aan te wijzen, omdat de symptomen, het ontstaan en de locatie van de klachten per persoon sterk kunnen verschillen. Als u met aspecifieke lage rugpijn bij de fysiotherapeut komt, zal er dus uitgebreid onderzocht moeten worden wat de pijn veroorzaakt.

Fysiotherapie bij lage rugpijn

Lage rug pijn ontstaat vaak door meer dan één oorzaak. Onze fysiotherapeuten behandelen de acute klachten direct en gaan vervolgens op zoek naar de achterliggende oorzaak. Zo kun je ondertussen je dagelijkse activiteiten gewoon hervatten. Wij helpen je graag met een doeltreffend behandelplan voor fysiotherapie bij lage rugklachten.

Weetje:

Pijn die plotseling in de onderrug of bilstreek schiet, wordt spit genoemd. Spit betekent puntige, ijzeren staaf. Vroeger geloofde men namelijk dat spit het gevolg was van een pijlschot van kwaadaardige wezens.

Tip!

Heb jij een baan op een kantoor? Beeldschermwerk heeft grote invloed op je houding. Met onze werkplekanalyse vergroot je jouw kennis en bewustzijn als het gaat om gezond en veilig werken achter een beeldscherm.

We geven je hier meer informatie over fysiotherapie bij lage rugpijn.