Dry Needling: 3 veelgestelde vragen beantwoord

Dry Needling fysiotherapie behandelingDry Needling is een behandeling waarbij spierknopen (triggerpoints) aangeprikt worden met dunne naalden. Laat je door dit idee niet afschrikken. Deze innovatieve vorm van fysiotherapie is namelijk zeer geschikt om snel herstel te bereiken. Wanneer wordt deze behandeling geadviseerd, na hoeveel behandelingen merk je vooruitgang en vooral… wat kun je tijdens de behandeling verwachten? We geven het woord aan onze fysiotherapeut Jasper Huisman.

In welke gevallen wordt de behandeling Dry Needling geadviseerd?

“Een triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek in een spier. Deze verharding kan allerlei pijnklachten veroorzaken en is zelf vaak het gevolg van overbelasting. Denk daarbij aan kuitklachten tijdens of na het hardlopen of nek en/of schouderspanning bij een verkeerde zithouding. Eigenlijk kan elke spier die onder te hoge spanning staat, behandeld worden met Dry Needling.

Daarnaast wordt Dry Needling toegepast bij algehele chronische pijnklachten. In zo’n geval wordt het centraal zenuwstelsel behandeld om de pijnprikkeling te dempen. Deze behandeling duurt vaak langer dan de behandeling van gespannen spieren.

Ook voor het verhogen van de bloedsomloop (circulatie) is Dry Needling geschikt. Bij deze behandelmethode worden er meerdere naalden gebruikt in een grotere regio. Deze naalden blijven gedurende 15 tot 20 minuten zitten. Het doel is het bevorderen van de circulatie, waarmee wondherstel versneld wordt. Wanneer er sprake is van een ontsteking, verkort een goede circulatie de duur hiervan.”

Ik heb een afspraak gemaakt voor Dry Needling. Wat kan ik nu verwachten?

“De duur van de afspraak is afhankelijk van de grootte van de spiergroep, de mate van de spanning (tonus) en de reactie van de spieren op de behandeling. Een vraag die vaak gesteld wordt, is of de behandeling pijn doet. Dit is in theorie niet het geval, wel kun je tijdens de behandeling drie soorten prikkelingen ervaren:

1. Op het moment dat de naald in de huid wordt geprikt, is het mogelijk dat er een huidzenuw geraakt wordt. Dit is niet erg, maar geeft een korte pijnprikkel.
  2. Vervolgens wordt de naald in de triggerpoint (spierknoop) geprikt. Deze heeft ongeveer de grootte van een erwt. Zodra deze aangeprikt wordt, vindt er in de spier een reflex plaats. Dit wordt ervaren als ‘schok’ of ‘klap’ op de spier.
  3. Daarnaast kan het voorkomen dat er een bloedvaatje geraakt wordt. Dit is niet schadelijk, maar zorgt wel voor een pijnprikkel.

De intensiteit en het gevoel verschilt voor iedereen, omdat ieder lichaam anders is. Om je rustig kennis te laten maken met deze behandeling, wordt je tijdens de eerste afspraak slechts enkele keren geprikt. Wanneer het goed aanvoelt, kunnen er in de volgende afspraak meer naalden gebruikt worden om zo meer triggerpoints te verwijderen.”

Na hoeveel behandelingen merk ik vooruitgang?

“Hier is natuurlijk geen eenzijdig antwoord op te geven, omdat de behandelduur sterk afhangt van de persoon en de omvang van de klachten. Voor een eenvoudige overspannen spier merk je vaak na 3 tot 5 behandelingen een zeer duidelijke vooruitgang (dan wel niet volledig herstel). Dry Needling is echter een niet op zichzelf staande behandeling, maar gaat altijd gepaard met andere fysiotherapeutische behandelingen.”

Wil je weten of Dry Needling ook voor jouw klachten geschikt is en hoe lang de behandeling naar verwachting zal duren? Neem dan contact met ons op.

Dry Needling: 3 veelgestelde vragen beantwoord
Voor het laatst bijgewerkt op: 10 april 2016 door: