De werking van EasyTape

easytape fysiotherapie sportblessures easytapingJe hebt er vast wel eens iemand mee zien lopen of sporten. Een felroze, groene of blauwe tape waardoor geblesseerde sporters toch kunnen trainen. Deze tape, EasyTape, is anders dan standaard (sport) tape. Onze fysiotherapeut Tyas weet er door het afronden van de opleiding Easytaping alles van en legt de werking uit.

Wat is het verschil met gewone sport tape?

“De tape heeft veel voordelen ten opzichte van andere soorten tape door de specifieke samenstelling, materiaal en fabricage. Het verstevigt de gewrichten, zorgt voor pijnvermindering, verdrijft overtollig vocht bij zwelling en geeft een betere sturing van bewegen. Daardoor zorgt EasyTape voor een sneller herstel dan traditionele sporttape. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website www.easytaping.com.”

In welke gevallen gebruik je EasyTape?

“De tape wordt gebruikt bij blessures, chronische aandoeningen en ontstekingsreacties. In deze situaties ontstaat er namelijk een drukverhoging in de weefsels.”

Wat doet de tape?

“De doelstelling is het verminderen van pijn en verbeteren van de beweeglijkheid van het gewricht. Het menselijk lichaam heeft bij pijnklachten een zogenaamd compensatie mechanisme. Hierdoor kan er bij pijn toch bewogen worden. EasyTape helpt bij deze compensaties, door de pijnlijke plek te ontlasten. De krimpwerking is de belangrijkste werking van de tape. EasyTape lift tijdens het krimpen van de huidlagen, waardoor drukafname ontstaat. Daarnaast stimuleert de tape door het krimpen ook sensoren in de huidlagen, waardoor een betere sturing van de spieren ontstaat.”

Hoe verloopt de behandeling?

“De tape mag alleen aangebracht worden door een ervaren therapeut. Vooraf test ik de pijnlijke plek of het gewricht door de huid te verschuiven. Zo kan ik bepalen in welke richting de tape aangebracht moet worden. De tape wordt in de meest pijnvrije richting aangelegd. De patiënt ervaart direct na het tapen pijnvermindering en meer bewegingsvrijheid.

De tape blijft ongeveer 4 a 5 dagen zitten, afhankelijk van de locatie. Na het aanbrengen van de tape is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer gaat bewegen of trainen. De tape is vochtbestendig, waardoor je er gewoon mee kunt douchen en zwemmen.”

Onze fysiotherapeuten helpen je graag van je klachten af. Voor het maken van een afspraak, kun je contact met ons opnemen via 0299 700 201. Ook is het mogelijk ons een email te sturen of het contactformulier in te vullen. Wij nemen dan binnen twee dagen contact met je op.